Frågor och svar

Search FAQ



Avsnitt - Distribution
F: Vem levererar mina postförsändelser?
S: Parajett använder sig av Postnord till alla utskick.
F: Vad är leveranstiden?
S: Allt som skickas in innan kl.12:00 på en helgfri vardag går till print och post samma dag.
Har man valt A-post levereras detta till kunden nästa helgfria vardag. Väljer man B-post som leveranssätt levereras utskicket till kunden inom 4  helgfria vardagar.
Avsnitt - Tryckning
F: Vilken kvalitet av papper skrivs mina dokument på?
S: Parajett använder sig av ocr 90 grams papper. 
F: Hur kommer jag att tjäna pengar på detta?
S: Genom att du slipper lagerföra papper, kuvert och frimärken. Du behöver inte springa runt och göra alla moment själv. Du behöver ej se till att printern är igång och att den är fylld med papper och toners. Allt detta löser vi. 
F: Kan jag signera mitt dokument?
S: Med en inskannad bild kan du påföra signaturen på ditt dokument.
F: Kuverteringskodens placering vad händer om jag skriver över den?
S: För att vi ska kunna säkerställa att ditt dokument stoppas in i ett kuvert på ett snyggt sätt så har vi reserverat en yta på dokumentets vänstra nedre del. En varning visas i dom fall man har lagt någon information över den reserverade ytan. Det är fullt möjligt att ändå låta dokumentet skrivas ut. Det är endast en varning.  
F: När går mina inskickade dokument till print?
S: Alla dokument går till print kl. 12:00 varje helgfri vardag. Har man dokument man vill ta bort måste detta göras innan kl. 12:00.Skickar man in dokument efter kl. 12:00 kan man ta bort dokumenten fram till kl. 12:00 följande vardag.
Avsnitt - Priser
F: Vad kostar ett utskick?
S: I print2post har vi inga dolda kostnader. Det förekommer ingen startavgift utan man betalar för det man skickar in. I utskickskostnaden ingår print, kuvertering, kuvert och porto. En försändelse  ligger på ca 8kr med print2post jämfört med ca 30kr om man gör allt själv.
Vill man ha layouter gjorda eller ett separat flöde tillkommer det kostnader för detta efter överenskommelse.
F: Hur betalr jag för det jag skickat in?
S: Vi fakturerar alla kunder. Fakturan kan skickas in en gång per vecka, var annan vecka eller en gång i månaden. Detta kan diskuteras mellan båda parter.
Avsnitt - Användarwebb
F: Hur ändrar jag mitt lösenord?
S: Logga först på med dina användaruppgifter på användarwebben.
Dra sedan din pekare upp till höger över ditt inloggade namn.
Ditt användarnamn blir då understruket. Klicka på det. 
Ett nytt fönster visas.
Fyll i de tomma fälten.
F: Hur tar jag bort mina dokument?
S: Logga in på www.print2post.se med samma inloggning som du skrev ut dokumenten med. Under fliken mina dokument hittar du alla dokument du har skickat in, både färdig utskrivna och de som väntar på utskrift. Du kan endast ta bort dokument som ligger i waiting to print. Klicka i rutan bredvid dokumentet du vill ta bort och tryck på knappen Ta bort.  
F: Varför kommer nedanstående felmeddelande upp när jag ska skriva ut?
"Det gick inte att tillämpa alla gruppinställningar beroende på begränsningar i tillgängliga val."
S: Anledningen till meddelandet kan vara att du tagit bort ett dokument i "papperslager" men att valet finns kvar i någon inställningsgrupp.
När det är gjort försvinner felmeddelandet.
F: Hur använder jag mig av papperslager?
S: Papperslager används som en bakgrunds bild på det dokument du har i utskriftsvyn. Vill man exempelvis att alla utskick ska ha samma logga kan man lägga dit loggan som ett papperslager så att den kommer på samma plats hela tiden. Har man inbetalningskort kan man lägga mallen för detta som ett papperslager. 
Det man gör är att exempel lägga loggan på ett vitt papper och sen spara ner detta i ett pdf format på din dator.
Logga in med en administratör användare på www.print2post.se. Gå in på admin-papperslager. Klicka på lägg till. Döp den till vad du tycker passar och ladda sen upp pdf: en. Klicka på lägg till igen. Nu går d in på fliken som heter Roller. Här väljer du en roll som alla användare har som ska använda sig av papperslagret. Välj det papperslager du precis la till och klicka på uppdatera.
Du kan antingen välja till papperslagret själv varje gång du skriver ut eller göra en inställning i inställningsgrupper så att det plockas upp automatiskt till vissa försändelser.  
F: Hur fungerar inställningsgrupper?
S: Inställningsgrupper kan användas på flera olika sätt. Du kan använda det till att plocka upp ett vist papperslager till vissa försändelser. Du kan på samma sätt plocka upp vissa bilagor/inlagor till vissa försändelser. Här kan även brytningar mellan olika dokument göras så att inte allt hamnar i samma kuvert om det behövs.
Avsnitt - Allmänt
F: Vad menas med Kontorspost/affärspost?
S: Era dagliga brevutskick som lämnas till posten såsom  -
- Medlemsbrev 
- Svarsbrev 
- Kundbrev 
- Bekräftelsebrev 
- Avtal 
- Faktura
- Lönebekräftelse 
- Ordersedel 
- Försäkringsbesked
- Bankbesked
  
F: Varför kommer alla försändelser i samma kuvert när jag har gjort en koppling i Word?
S:

För att kunna göra ett kopplat dokument i Word måste det finnas minst 15 radslut.  Vill man inte ha någon text utan bara skriva ut adresserna eller använda det som en mall gör man följande:

Gör en textruta så långt ut till vänster på sidan som möjligt. Se till så att linjerna blir avmarkerade så de inte syns när man skriver ut dokumentet. I textrutan skriver man in tecknet (för line feed carriage return)  ”^” 15 gånger under varandra. För att de inte skall synas i dokumentet markerar man dem och väljer vit teckenfärg.

För att vara säker på att det finns 15 radslut i dokumentet går man ner längst ned på sidan till höger och trycker på knappen för Disposition, fjärde knappen från vänster.  Ser du då 15 punkter har du fått 15 radslut och kan koppla dokumentet och skriva ut.

F: Varför kan jag inte få fram alternativen när jag trycker ner meny listan på pilen?
S: Internet Explorer har uppdaterats och då har flera internet Explorer användare fått problem när de ska få fram menyval eller ladda upp dokument/bilder på internet.

För att lösa detta problem måste du gå upp i rutan där du skriver in internet adressen. Klicka sen en gång på märket för kompabilitetsvyn, ser ut som ett avbrutet papper. När du gör det ska allt fungera som vanligt igen. 
F: Hur kopplar jag ett dokument i Word?
S: Först måste du ha en adresslista sparad i Excel. När du har skrivit färdigt dokumentet och ska koppla adresserna trycker du på fliken utskick. Välj Starta koppling av dokument- Brev. klicka på Välj mottagare- använd befintlig lista. Nu får du upp en ruta där du kan leta upp Excelarket med adresserna som du sparade på din dator. Klicka ok på nästa ruta som kommer upp. Efter det klickar du på ikonen Adressblock. 
En ny ruta kommer upp, ser adressen ut att komma i den ordningen du vill ha den klickar du bara på ok. Gör den inte det klickar du på Matcha fält och ändrar ordningen innan du klickar på ok. 
För att se adresserna klickar du på ikonen förhandsgranska resultat.   
När adressen är där du vill ha den och allt ser ok ut klickar du på Slutför och koppla- skriv ut dokument. Välja P/I OfficeMail skrivaren.
print2post skrivaren kommer räkna upp alla försändelserna. Efter det kommer en ruta upp och meddelar att en kopplad utskrift har identifierats. Tryck på ok. Alla försändelser kommer nu hamna i vars ett kuvert.

Under avsnittet mallar kan du ladda ner en manual för hur du gör en koppling.
F: Rutan för en kopplad utskrift har identifierats kom aldrig upp vid kopplingen i Word. Vad gör jag?
S: Om du försöker koppla ett dokument i Word och denna ruta inte kommer upp när du följt alla stegen betyder det att alla adresser kommer att hamna i ett kuvert. För att kunna göra ett kopplat dokument i Word måste det finnas minst 15 radslut. Gör en textruta så långt ut till vänster på sidan som möjligt. Se till så att linjerna blir avmarkerade så de inte syns när man skriver ut dokumentet. I textrutan skriver man in tecknet (för line feed carriage return)  ”^” 15 gånger under varandra. För att de inte skall synas i dokumentet markerar man dem och väljer vit teckenfärg.
Avsnitt - Bilaga/Inlaga
F: Kan jag skicka med en bilaga/inlaga i min försändelse?
S: Det går alldeles utmärk. Det finns ett antal olika alternativ man kan göra. Men ska man göra en större sändning så bör man prövat med ett antal tester innan. Man kan ha för låg upplösning på bilder i inlagans PDF dokument.
F: Hur gör jag en bilaga?
S: Se dokumentet  Material till variabel färgprint för information om hur du skapar en bilaga.
Avsnitt - Arkiv
F: Vad menas med arkiv?
S:

I arkivet kan man logga in för att se alla de dokument som har blivit utskickade till kund. Arkivet används bland annat av kundsupporten  på en del företag.

De PDF: er som ligger i arkivet kan man själv skriva ut om man skulle vilja det.

Avsnitt - Drivrutin
F: Var hämtar jag drivrutinen till print2post skrivaren?
S: på huvudsidan på www.print2post.se kan du ladda ner drivrutinen till print2post skrivaren. Du hittar den under Inloggningsknappen. Eller så kan du hämta den här: http://www.print2post.se/PIOfficeMailUser/Download/PI%20OfficeMail(TM).exe
F: Kan jag köra in batchkörningar av PDF: er?
S: Ja det är inga problem. Kontakta print2post@parajett.se för att sätta upp ett SFTP konto och få användare till detta.
Filerna kan sen laddas upp på nedan länk.
http://www.print2post.se/PIOfficeMailUser/Download
/autosub361.exe
F: Jag har köpt en ny dator och har installerat Windows 8. Kan jag använda print2post ? 
S:

Det går alldeles utmärkt. Vår senaste version är avsedd för Windows 8.

Följ denna länk och installera print2post igen.

http://www.print2post.se/PIOfficeMailUser/Download/3.7.exe

Avsnitt - Tjänster
F: Vad menas med tjänsten Adressregister?
S: Som kund kan man köpa adresser via print2post. Man får en inloggning efter att man har anmält att man vill använda sig av denna tjänst.
Sedan går man in på www.print2post.se -koma igång- Adressurval. Klicka på Här för att komma till inloggningssidan för adressurval. 
De adresser man har valt ut kommer sedan i ett mail till en. Adresserna kan bara användas en gång och adresskällan måste vara med på varje försändelse.  
F: Vad menas med tjänsten Kort?
S: print2post har en tjänst som heter kort. En kortförsändelse printas på ett A4 pappers format som sedan viks och limduttas. Den är något större än ett vanligt vykort.
Dessa kort kan man använda som exempelvis en julhälsning eller varför inte en voucher. Kortet har nämligen ett perforering längst ned som går att riva av. 
Man kan skapa sina egna layouter eller få dem gjorda av oss på print2post.
För mer information kan man läsa under fliken nyheter-kort.
F: Vad menas med tjänsten svarspost?
S: Denna tjänst erbjuder dig som kund ett svarspostkuvert som skickas tillbaka till print2post. 
print2post tar sedan hand om all svarspost.  
För mer information se fliken nyheter-svarspost.
F: Vad menas med tjänsten returpost?
S: print2post tar vi hand om alla returer.
När returerna kommer in till oss sorterar vi dem och tar fram en bild på
mottagaradressen som kom i retur. Denna bild kommer sedan på ett mail till den
personen i företaget som har ansvar för returer. Returposten kollas varje dag
av print2post och ett mail skickas till respektive företag så fort något har
kommit in oberoende av antal.
F: Kan jag skapa Visitkort i print2post?
S:

print2post använder sig av standardmåttet 90 x 55 mm när vi printar visitkorten. För att vara säker på att du har rätt mått kan du använda dig av vår mall. Klicka på 

Visitkort

När du är nöjd med utseendet skriver du ut det med print2post skrivaren. Där lägger du på papperslagret som heter markering visitkort. Nu kan du se så att allt ligger inom marginalerna. Låt papperslagret ligga kvar och välj tjänsten digitalt och kuverttypen visitkort. Skriv ut.
Vill du ha tjänsten visitkort kontaktar du print2post@parajett.se och får det upplagt.

F: Hur använder jag tjänsten Blad?
S: print2post har en tjänst som heter blad. En bladförsändelse är ett adresserat direktreklams utskick.  Det printas på ett A4 pappers format som sedan inte viks eller kuverteras. Utskicket är gjort på ett tjockare papper och kan användas till exempelvis nyhetsbrev eller liknande.
Man kan skapa sina egna layouter eller få dem gjorda av oss på print2post.

För mer information kan man läsa under fliken nyheter-blad.
F: Hur skapar jag korrespondenskort?
S: print2post använder sig av standardmåttet 105x148 mm när vi printar korrespondenskorten. För att vara säker på att du har rätt mått kan du använda dig av vår mall. Klicka på
 

Korrespondenskort

När du är nöjd med utseendet skriver du ut det med print2post skrivaren. Där lägger du på papperslagret som heter markering visitkort. Nu kan du se så att allt ligger inom marginalerna. Låt papperslagret ligga kvar och välj tjänsten digitalt och kuverttypen visitkort. Skriv ut.
Vill du ha tjänsten Korrespondenskort kontaktar du print2post@parajett.se och får det upplagt.
F: Kan jag skicka e-post till mina kunder?
S: Ja du kan skicka e-post till dina kunder med print2post.
Kontakta oss på print2post@parajett.se så aktiverar vi tjänsten och meddelar dig när det är uppsatt.
Du kan sen skicka exempelvis en pdf direkt till en e-postmottagare med P/I OfficeMailen.
Vill du veta mer kan du kontakta oss via mailen enligt ovan.
F: Kan jag skicka digital post till mina kunders e-brevlådor?
S: Print2post har nu en ny tjänst som gör det möjligt för dig att skicka digital post till en e-box.
Du skickar ditt dokument som vanligt med skrivaren P/I OfficeMail men väljer vår digitala tjänst och e-box istället för A eller B-post.
Kontakta print2post på print2post@parajett.se för att få mer information och uppsättning av e-box tjänsten. Vi kontaktar dig sedan när tjänsten är klar att användas.
F: Kan jag spara mina inskickade dokument digitalt?
S: Print2post har ett e-arkiv som vi kan erbjuda våra kunder.
Arkivet är ett säkert sätt att förvara digitala kopior på det som skickats ut av print2post.
Du hittar lätt dina försändelser efter det att de har gått till print. Alla filer öppnas som PDF-filer och du kan sen skriva ut en kopia på dessa.  
Vill du ha mer information kontakta oss på print2post@parajett.se
Avsnitt - print2post
F: Hittar du inte svaret på din fråga?
S: Maila till print2post@parajett.se eller ring 0418 54577
Avsnitt - Mallar
F: Hur vet jag vart jag ska lägga loggan, adressen och vart er streckkod hamnar?
S: För att lättast kunna se vart logga och adress ska ligga samt vart streckkoden kommer ligga klickar ni på 

mall logga, adress och streckkod

och öppnar Word dokumentet.   
F: Hur kopplar jag ett dokument i Word?
S: Klicka på följande länk för att öppna mallen gällande kopplande av dokument i Word. 

Koppling i Word

F: Vart lägger jag in min personliga text och adressen i era påskkort, sommar kort m.m.?
S: Vi har skapat en mall som gäller för alla olika sorters kort som print2post erbjuder. Där visar vi vart adressen ska ligga samt hur stor yta och vart  du kan skriva din personliga hälsning. Klicka på länken nedan för att få fram mallen:  

Mall A5kort

F: Hur skickar jag ut ett A5kort med print2post?
S: Det finns några saker man ska tänka på om man vill skicka ut ett A5kort med print2post. Vi har skrivit ihop ett dokument med den information som behövs. Klicka på länken nedan för att öppna dokumentet. 

Utskick A5Kort

F: Hur kopplar jag ett dokument i OpenOffice?
S: Klicka på länken nedan för att öppna beskrivningen om hur man kopplar ett dokument i OpenOffice. 

Kopplat dokument OpenOffice

F: Hur får jag en perforering på mitt inbetalningskort?
S: För att få en perforering till inbetalningskort finns det några riktlinjer som måste uppfyllas i print2post.
Det måste finnas en #  max 2,5cm från dokumentets underkant. Hashtagen (#) ska ha fonten OCRB för att det ska bli en perforering till inbetalningskortet. 

Du kan ladda ner fonten OCRB här:

OCRB